LOGO

Socio-emotionelle vanskeligheder og ADHD

Eleverne har ofte faglige problemer, har svært ved at orientere sig i det sociale felt og foretager ofte uhensigtsmæssige valg i forhold til handlinger og adfærd.

​Gennemgående temaer for eleverne er:

• Ensomhed
  • Isolering
  • Manglende impulskontrol
  • Udadreagerende adfærd
  • Begyndende marginalisering

De fleste af eleverne har flere skoleskift bag sig, som alle bærer præg af nederlag og skuffelser.

Hvad er socio-emotionelle vanskeligheder, og hvordan viser det sig?

• ​Vanskeligheder i sociale sammenhænge, f.eks. i relation til andre børn og unge eller til voksne.
  • ​Vanskeligheder ved at genkende, nuancere og regulere sine følelser.
  • ​I milde grader kaldes socio-emotionelle vanskeligheder også AKT (udfordringer i Adfærd, Kontakt og Trivsel).
  • ​Socio-emotionelle vanskeligheder opstår ofte hos tidligt skadede børn eller børn med tilknytningsforstyrrelser og ses ofte i kombination med udadreagerende adfærd og ADHD.
  • ​Socio-emotionelle vanskeligheder er en psykisk forstyrrelse, se evt. mere på Socialstyrelsens Vidensportal eller hos Psykiatrifonden.

Hvad er ADHD, og hvordan viser det sig?

• ​ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder og er en opmærksomhedsforstyrrelse, hvor man er hyperaktiv og impulsiv.
  • ​Børn og unge med ADHD har i udgangspunktet svært ved at koncentrere sig, bliver let afledt og forstyrrer sig selv og af og til andre.
  • ​Man ser ofte vanskeligheder ved at skabe struktur og overblik, og det kan være svært at overskue store mængder af information eller planlægge sin dag.
  • ​En afart af diagnosen er ADD, dvs. hvor man ikke har H’et for hyperaktivitet og ofte har et roligere udtryk.
  • ​Læs mere hos Psykiatrifonden.