Undervisning og behandling

På Kathøj Svallerup skole er vores overordnede mission at fremme elevernes skolemæssige evner. Vi anerkender, at mange af vores elever kan have oplevet udfordrende skoleforløb i fortiden, hvilket kan medføre læringsmæssige huller. Dette har styrket vores forpligtelse til at implementere differentieret undervisning. Vores pædagogiske tilgang fokuserer på en velstruktureret og forudsigelig dagligdag, hvilket danner grundlag for et trygt og velfungerende læringsmiljø.

Vores tilgang er miljøterapeutisk, hvor vi ser pædagogisk intervention som en helhedsorienteret strategi. Vores kerneområder inkluderer:

1. Vedvarende struktur og forudsigelighed både under skoletiden og hjemme.

2. Terapeutiske sessioner og dialog, inddragende metoder som miljøterapi og kognitiv terapi.

3. Individualiseret fokus på specifikke udfordringer og anvendelse af metoder som katkasse, bombekursus og Cool-Kids.

4. Sociale kompetenceudviklingsstrategier gennem relationel interaktion, pararbejde, gruppearbejde og holdaktiviteter.

5. Tæt samarbejde med elevernes netværk, herunder familier, sagsbehandlere og psykologer.

Når vi står overfor udfordringer, nærmer vi os altid med empati og i partnerskab med eleven for at finde en løsning. Vi går efter at forhindre eskalering af konflikter, og i tilfælde af udadreagerende adfærd fra en elev, sørger vi for at reagere med ro og forståelse.

I sjældne situationer, hvor det er nødvendigt at intervenere fysisk for at beskytte eleverne eller andre, vil vi straks informere den pågældende elevs familie. Alle sådanne hændelser dokumenteres omhyggeligt, og en rapport sendes til skolens ledelse og derefter til den relevante kommune.

Vi udbyder desuden træningssessioner for elever for at styrke deres evne til følelsesmæssig regulering og konflikthåndtering.

Som skole er vores kerneværdi at møde hver enkelt elev med dyb respekt, idet vi anerkender dem som centrale aktører i deres egen læringsrejse, overbeviste om, at de har de bedste indsigter i deres personlige erfaringer.