LOGO

Behandlingsmæssige tilgange

Miljøterapi

Tilgangen har fokus på, at hele miljøet skal have en terapeutisk karakter og derfor være understøttende for børns og unges positive udvikling såsom relations skabende aktiviteter og ture samt løbende guidning i sociale situationer. Der tages udgangspunkt i en styrkebaseret tilgang, hvor der sætter fokus på elevens aktuelle ressourcer, og på hvordan disse optimalt kan sættes i spil i sociale og læringsmæssige sammenhænge.

Struktureret pædagogik

TEACCH som er et amerikansk undervisningssystem, hvor man bruger struktur og forudsigelighed i undervisningen af børn med autisme. Man bruger arbejdssystemer og daglige skemaer(visualisering) til at hjælpe eleverne med at klare mange ting selv.

Kognitiv affektiv tilgang

Kognitive samtaler, hvor der arbejdes med tanker, følelser og adfærd, der ofte suppleres af adfærdseksperimenter, hvor eleverne får "lektier" for og skal øve sig i problemfyldte situationer og i at finde andre måder at håndtere dem på. Det kan være KAT-kassen, Aktøren og sociale historier, der er metoder inden for kognitiv terapi.

Stressfølsomhed og konflikthåndtering

• Samarbejdsbaseret problemløsning – identificere uløste problemer – træne færdigheder.
  • Bombekursus - arbejde med vredeshåndtering og selvkontrol.
  • Low arousal – arbejde med barnets affektniveau.
  • Cool kids – arbejde med angst og ængstelse.
  • Kropslighed - Mindfullness, massage og børneyoga – arbejde med kropsbevidsthed.